Γ κ ρ α φ ι τ ι στα μαρμαρα του Παρθενώνα
Απο την Μιράντα Σκηνίτη – Διπλωματούχος Ξεναγος
Χαράγματα γ κ ρ α φ ι τ ι στα μαρμαρα του Παρθενώνα, του Ερεχθείου, και των Προπυλαίων Ακροπολεως , εντοπίστηκαν από την περίοδο κυρίως του Μεσαίωνα , μεταξύ 7ου – 15ου μ.Χ. αιώνα.
Αλλα μεν είναι «αυτοσχεδιασματα» με γράμματα, αριθμούς, σχήματα, χρωματα, και αλλα χαράχτηκαν με πρόσκρουση η συρόμενη ακιδα (καρφί), τα λεγόμενα ταπεινά «ακιδογραφηματα» σε στιχάκια.
Είναι αδύνατον προφανως η ακριβής χρονολόγηση τους, όμως υπολογίζεται ότι εγενοντο μεταγενέστερα , ιδιως κατά τους Χριστιανικούς χρόνους και επι Τουρκοκρατίας.

Φαίνεται ότι τα μνημεια της Ακροπολεως μετά το 600μ.Χ. άρχισαν σταδιακά να μετατρέπονται σε ένα τεράστιο πέτρινο κατάστιχο , που οι ντόπιοι κατέγραφαν ονόματα, προσευχές, χρονολογικά ορόσημα, και θανάτους λαϊκών αξιωματούχων και μελών του κλήρου.
Οι κλασικοί αρχαιολόγοι αντιμετώπιζαν αρχικα αυτά τα «ορνιθοσκαλισματα» με αποστροφή, παραβλέποντας την αξια τους ως ακράδαντες αποδείξεις του συνεχούς και αδιάσπαστου ιστορικού βίου της Αθήνας, από την αρχαιότητα έως τον προηγούμενο αιώνα.

Ο Δρ. Τάσος Τανουλας στην εποικοδομητική ομιλία του στην Ακαδημία Αθηνών, θεωρεί τα χαράγματα επανω στα μνημεια ένα σπουδαιο «χρονικό» που συμπληρώνει τις ιστορικές μας γνώσεις , για μια εποχη με ελάχιστες γραπτές πηγες, και τα αποκαλεί «αποσπάσματα ενάρθρου λογου, μαρτυρίες ανθρώπινης παρουσίας και δράσεις , που ως ψίθυροι ευλάβειας , τιμούν τους απόντες που στοιχειώνουν αυτόν τον ιερό αρχαιολογικο χώρο» επι του Βράχου.
Ο αρχαιολόγος Κυριάκος Πιττακης (1798-1863) υπήρξε ο πρωτος που μαζί με τον Ρώσο Αρχιμανδρίτη Αντωνινο , άρχισαν την καταγραφή των γκράφιτι ως ιστορικά ντοκουμέντα. Μόνον ο Παρθενωνας φέρει 235 επιγραφές, εκ των οποίων μόλις πέντε (5) εξ αυτών είναι γραμμένες στην Λατινική γλωσσα, ενώ οι υπόλοιπες 230 είναι Ελληνικές επιγραφές που ποικίλουν σε περιεχόμενο, από επίσημες ανακοινώσεις θανάτων, απλές επικλήσεις , μέχρι απλά χαράγματα και σκαριφήματα.
Με την αποσυναρμολόγηση του Παρθενώνα για την αναστήλωση του ναου , εντοπίστηκαν χαράγματα από την κορυφή των κιόνων μέχρι τα σκαλοπάτια, ιδιως σε ύψος οκτώ ( μέτρων στην εσωτερική πλευρά:
(37) χαράγματα με διαφορα σχέδια πλοίων
(50) παιχνιδια επιτραπέζια χαμηλά στα σκαλιά , χαραγμένα κυρίως στην νότια και δυτική πλευρά για κλιματικούς λόγους, σαν την δικη μας τρίλιζα, τις γουβιτσες, και το σκακι
(104) επικλήσεις υψηλά στους κιονες προς τον τριαδικό Θεό η την Υπεραγία Θεοτόκο , από την εποχη που ο Παρθενωνας λειτουργούσε ως εκκλησία αφιερωμένη στην Παναγια Αθηνιωτισσα
(64) αναγραφές θανόντων αρχιερέων , μοναχών, διακόνων και πλάι τους η χρονολογία του θανάτου τους με ωραία καλλιγραφικα γράμματα στα οκτώ μέτρα ύψος (προφανώς με σκαλωσιές)
(20) φράσεις εκκλησιαστικών κειμένων , ψαλμών, ευχών, δεησεων, τροπάριων της ορθόδοξου πίστεως
(12) ποικίλα θέματα , και συμβολικές παραστάσεις.
Η αλλοίωση που επέφερε στα μαρμαρα η επήρεια του χρόνου και η ατμοσφαιρική ρύπανση , έχει καταστήσει τα πολυάριθμα χαράγματα απόκοσμα , οπτικά δυσχερή, και διαφεύγουν της προσοχής των επισκεπτών της Ακροπολεως, πολύ δε μάλλον με την περισχοινιση των μνημείων για την προστασία τους.
Πηγες:
1. Νινέττα Κοντράρου-Ρασσια για την Ελευθεροτυπία
2. ασσοδυο
https://1-2gr>2021/05/05>haragmata-kai-martyries-πάνω -στον-ναό-του-Παρθενώνα
3. Αριστοτελης Ξεναγος
Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί αφου εγκριθεί πρώτα απο τον διαχειριστή για την αποφυγή υβριστικού η προσβλητικού περιεχομένου.