Το vima365.gr είναι μια έντιμη προσπάθεια, ανιδιοτελής, που αξίζει την στήριξή σας.Απλά γαρ εστί της αλήθειας επη

Τα σκριπτόρια (λατινικά: scriptoria) ήταν ειδικά διαμορφωμένοι χώροι μέσα σε μοναστήρια κατά τον Μεσαίωνα, όπου μοναχοί και γραφείς ασχολούνταν με την αντιγραφή, εικονογράφηση και βιβλιοδεσία χειρογράφων.

Από τον 5ο έως τον 13ο αιώνα μ.Χ., τα μοναστήρια ήταν οι μοναδικοί παραγωγοί βιβλίων. Το σκριπτόριο ήταν ένα μεγάλο δωμάτιο με ξύλινες καρέκλες και τραπέζια γραφής που έγερναν προς τα πάνω για να χωράνε σελίδες χειρόγραφων. Οι μοναχοί συμμετείχαν σε κάθε πτυχή της παραγωγής ενός βιβλίου, από την επεξεργασία της περγαμηνής μέχρι το τελικό προϊόν.

 Τι ήταν τα σκριπτόρια?

  • Ήταν το «γραφείο» του μοναστηριού, αφιερωμένο στη δημιουργία βιβλίων.
  • Εκεί εργάζονταν μοναχοί-αντιγραφείς, οι οποίοι αντέγραφαν θρησκευτικά και φιλοσοφικά κείμενα με εξαιρετική ακρίβεια και καλλιγραφία.
  • Συχνά τα χειρόγραφα κοσμούνταν με μικρογραφίες, πρωτογράμματα και χρυσές λεπτομέρειες, ειδικά όταν προορίζονταν για πλούσιους παραγγελιοδότες.

 Ιστορική σημασία

  • Τα σκριπτόρια συνέβαλαν καθοριστικά στη διάσωση της αρχαίας ελληνικής και ρωμαϊκής γραμματείας.
  • Ήταν κέντρα πνευματικής παραγωγής, ιδιαίτερα κατά την Καρολίγγεια Αναγέννηση, όταν δόθηκε έμφαση στη μόρφωση του κλήρου και στη διάδοση του Χριστιανισμού μέσω των βιβλίων.
  • Παραδείγματα σημαντικών σκριπτορίων: Μονή Στουδίου, Μονή Παμμακαρίστου, Άγιο Όρος, Πάτμος

Ο όρος ίσως έχει χρησιμοποιηθεί υπερβολικά—μόνο ορισμένα μοναστήρια είχαν ειδικά δωμάτια που είχαν διατεθεί για γραμματείς. Συχνά εργάζονταν στη βιβλιοθήκη του μοναστηριού ή στα δικά τους δωμάτια. Οι περισσότερες μεσαιωνικές εικόνες γραφής απεικονίζουν μεμονωμένες φιγούρες σε καλά εξοπλισμένα μελετητικά γραφεία, αν και αυτά είναι γενικά πορτρέτα γνωστών συγγραφέων ή μεταφραστών. Όλο και περισσότερο, λαϊκοί γραμματείς και εικονογράφοι εκτός του μοναστηριού βοηθούσαν επίσης τους κληρικούς γραμματείς. Μέχρι τον ύστερο Μεσαίωνα, τα κοσμικά εργαστήρια χειρογράφων ήταν συνηθισμένα και πολλά μοναστήρια αγόραζαν περισσότερα βιβλία από όσα παρήγαγαν τα ίδια.

Κατά τη διαδικασία αντιγραφής, υπήρχε συνήθως ένας καταμερισμός εργασίας μεταξύ των μοναχών που προετοίμαζαν την περγαμηνή για αντιγραφή λειαίνοντας και κιμωλιάζοντας την επιφάνεια, εκείνων που χειρίζονταν την περγαμηνή και αντέγραφαν το κείμενο και εκείνων που φώτιζαν το κείμενο. Μερικές φορές ένας μόνο μοναχός συμμετείχε σε όλα αυτά τα στάδια για να προετοιμάσει ένα χειρόγραφο.

Ακολουθεί μια βήμα προς βήμα ανάλυση του πώς δημιουργούνταν ένα βιβλίο – από την ιδέα έως την ολοκλήρωση:

Βήμα προς βήμα Διαδικασία Δημιουργίας Μεσαιωνικών Χειρογράφων

  1. Σχεδιασμός και Επιλογή Κειμένου
    Ένας ανώτερος μοναχός ή ηγούμενος αποφάσιζε ποια κείμενα θα αντιγράφονταν – συχνά θρησκευτικά, φιλοσοφικά ή κλασικά έργα.

Ένα πρωτότυπο αντίγραφο (υπόδειγμα) επιλέχθηκε ως πηγή.

  1. Προετοιμασία Υλικών
    Προετοιμάστηκε περγαμηνή ή περγαμηνή (δέρμα ζώου) – καθαρίστηκε, τεντώθηκε και κόπηκε σε φύλλα.

Το μελάνι και οι χρωστικές αναμίχθηκαν από φυσικά υλικά όπως αιθάλη, καρύδια και ορυκτά.

Οι πένες ακονίστηκαν για γραφή.

  1. Διάταξη και Χάραξη
    Οι σελίδες χαράσσονταν με γραμμές για να καθοδηγούν τον γραφέα.

Τα περιθώρια σημειώνονταν για σχολιασμούς ή εικονογραφήσεις.

  1. Αντιγραφή του Κειμένου
    Οι γραφείς αντέγραφαν το κείμενο με το χέρι, συχνά στα λατινικά, χρησιμοποιώντας προσεκτική καλλιγραφία.

Εργάζονταν σιωπηλά, μερικές φορές σε ομάδες, ο καθένας υπεύθυνος για διαφορετικά τμήματα.

  1. Διόρθωση και Επιμέλεια
    Ένας διορθωτής εξέταζε το χειρόγραφο για λάθη.

Τα λάθη είτε ξύνονταν με μαχαίρι είτε σημειώνονταν στα περιθώρια.

  1. Φωτισμός και Διακόσμηση
    Οι εικονογράφοι πρόσθεταν μινιατούρες, αρχικά και περιγράμματα χρησιμοποιώντας φύλλα χρυσού και έντονα χρώματα.

Αυτό το βήμα μπορούσε να διαρκέσει εβδομάδες ή μήνες ανάλογα με την πολυπλοκότητα.

  1. Δέσιμο
    Οι σελίδες διπλώνονταν σε σειρές (quires), ράβονταν μεταξύ τους και δένονταν ανάμεσα σε ξύλινες σανίδες καλυμμένες με δέρμα.

Προστέθηκαν κούμπωμα ή μεταλλικά εξαρτήματα για προστασία.

  1. Καταλογογράφηση και Αποθήκευση
    Το ολοκληρωμένο βιβλίο αρχειοθετούνταν στη βιβλιοθήκη του μοναστηριού.

Συχνά αλυσοδεμένο σε ράφια για την αποφυγή κλοπής.

 Λεπτομερείς Εκδοτικές Εργασίες
Σύμφωνα με το έργο Geoffrey Chaucer του Χάρβαρντ και τους οδηγούς μεσαιωνικής λογοτεχνίας:

Οι εκδότες (τότε και τώρα) αναλύουν τα χειρόγραφα, συγκρίνουν παραλλαγές σε διάφορα χειρόγραφα και ανακατασκευάζουν την πιο ακριβή έκδοση.

Η διόρθωση σφαλμάτων, η κριτική κειμένου και η μετάφραση ήταν μέρος της ακαδημαϊκής επιμέλειας, ειδικά στους μεταγενέστερους αιώνες.

Αυτή η διαδικασία διατήρησε αμέτρητα αρχαία κείμενα και έθεσε τα θεμέλια για τη σύγχρονη έκδοση.

πηγη https://maninamag.wordpress.com/

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί αφου εγκριθεί πρώτα απο τον διαχειριστή για την αποφυγή υβριστικού η προσβλητικού περιεχομένου.

Με Μια Ματιά