Το vima365.gr είναι μια έντιμη προσπάθεια, ανιδιοτελής, που αξίζει την στήριξή σας.Απλά γαρ εστί της αλήθειας επη

«ΒΩΜΟΣ ΤΕΦΡΑΣ» ΗΡΑΙΟΥ ΣΑΜΟΥ –

    Απο την Μιράντα Σκηνίτη – Διπλωματούχος Ξεναγος

«ΒΩΜΟΣ ΤΕΦΡΑΣ» ΗΡΑΙΟΥ ΣΑΜΟΥ (Παυσανίας)
Ο εμβληματικός «βωμός τέφρας» έμπροσθεν του περίφημου ναού της Ήρας στο νησί της Σάμου, όπως τον περιγράφει ο Παυσανίας στην (Ελλάδος Περιήγησης 5.13.), υπήρξε το αμετακίνητο κέντρο της λατρείας του Ιερού της θεάς, όπου γίνονταν δεήσεις και τελούντο θυσίες με σφάγια κυρίως χοίρων.
Η μή απομάκρυνση της στάχτης και καπνιάς από τους λίθους του βωμού στην αρχαιότητα, αποτέλεσε τεκμήριο τακτικών και πλουσίων θυσιών που δικαιολογεί τον προσδιορισμό του σε «βωμό τέφρας»
Ο περικαλλής βωμός ήταν εντεταγμένος στον προαύλιο χώρο σε σχήμα τετραγώνου με διαστάσεις (36,5 Χ 36,5 μ.), ή άλλως περίπου (70 Χ 70) Σαμιακών πήχεων, έναντι του Ηραίου ναού και προσανατολισμένος προς την Ιερή λυγαριά στην σκιά της οποίας είχε γεννηθεί η Ήρα σύμφωνα με τον μύθο.
Πρόκειται για τον ανακαινισμένο βωμό του Αυγούστου (φωτό) που αγκάλιασε τον αρχικό βωμό της αρχαϊκής εποχής του (570/560 π.Χ.), αν και προϋπήρξε βωμός ήδη από τους Μυκηναϊκούς χρόνους.
Ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Αύγουστος διατήρησε με σεβασμό τον αρχαϊκό διάκοσμο ως μέσο προώθησης της Ρωμαϊκής προπαγάνδας, ώστε η συνέχεια της Πανελλήνιας λατρείας να είναι οπτικά, εικαστικά και συμβολικά παρούσα.
Ο αναμορφωμένος βωμός διέθετε υψηλό τοίχο σε σχήμα Π που περίεβαλε την χαμηλότερη τράπεζα του αρχαϊκού πυρήνα.
Η άνω επιφάνεια της τράπεζας όπου έκαιγε η πυρά καλύπτονταν με πλάκα απο γαλαζοπράσινο οφίτη λίθο, η δε ανάγλυφη διακόσμησή του συνίστατο σε περίτεχνα αρχαϊκά κυμάτια, και μία ανθεμωτή ζωφόρο με σπειροειδή κοσμήματα στην εξωτερική όψη.
Η περιθέουσα εσωτερική επιφάνεια του βωμού εικόνιζε θηριομαχίες και παραστάσεις Σφιγγών.
Στην επίστεψη του βωμού τα έξοχα σμιλεμένα επίκρανα έφεραν ελικοειδή μοτίβα και φύλλα άκανθας σε τρεις (3) επάλληλες σειρές.
Ο βωμός , μαζί με τον εκατόμπεδο ναό της Ήρας που ήταν από τους μεγαλύτερους ναούς στην Ελλάδα (Ηρόδοτος) κατασκευασμένος από τους διάσημους Ροίκο και Θεόδωρο τον (6 ο π.Χ.) ερημώθηκε λόγω σεισμού το έτος (262 μ.Χ.), και τις κατοπινές λεηλασίες από γερμανικά φύλα.
Τα σωζόμενα λείψανα όμως, συντηρούν την αίγλη και τον πλούτο του Πανελλήνιου Ιερού με απήχηση σε όλο τον κόσμο πέριξ της Μεσογείου, και αξίζει τον θαυμασμό μας το καλλιτεχνικό μεγαλείο του νησιωτικού τόπου!
ΠΗΓΗ:
1. archaeological.gr
2. odysseus.culture.gr
Αρχαιολόγος Μαρία Βιγλακη-Σοφιανού

ΦΩΤΟ: Chatziakovou

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί αφου εγκριθεί πρώτα απο τον διαχειριστή για την αποφυγή υβριστικού η προσβλητικού περιεχομένου.

Με Μια Ματιά