Τριανταφυλλος Κωτοπουλος ΄΄ Στην ενήλική μας ζωή, επιτρέψτε μου μια αδόκιμη έκφραση, έχουμε χαθεί στον κυνισμό ΄΄
Συνεντευξη : Λιλικα Αρνακη :
Καλεσμενος : Τριανταφυλλος Κωτοπουλος
Λιλικα Αρνακη : Τι ακριβώς ορίζουμε ως «Δημιουργική Γραφή»;
Τριανταφυλλος Κωτοπουλος Η Δημιουργική Γραφή είναι ένα επιστημονικό πεδίο, που συνδέεται με διάφορα ακαδημαϊκά αντικείμενα.
Αν και συνήθως την εντάσσουμε στις Λογοτεχνικές Σπουδές (πεζογραφία, ποίηση), σήμερα πια σε αυτή εντάσσεται και το κινηματογραφικό σενάριο, το σενάριο ενός graphicnovel, η θεατρική γραφή, ακόμα και σε ιατρικούς κλάδους (Ψυχιατρική/Ψυχολογία, αντιμετώπιση τραυμάτων και ασθενειών κ.ά.).
Ως επιστημονικό πεδίο έχει τη δική της παιδαγωγική μεθοδολογία, για τη μελέτη ενός κειμένου με στόχο τη δημιουργία ενός νέου με άξονα το δημιουργικό εργαστήριο.
Λιλικα Αρνακη : .Είστε ο εμπνευστής και επικεφαλής των συνεδρίων Δημιουργικής
Τριανταφυλλος Κωτοπουλος Γραφής στην Ελλάδα, τα οποία αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη διεθνή
αναγνώριση. Δώστε μας μια εικόνα της όλης αυτής προσπάθειας…
Τα διεθνή συνέδρια συνέβαλαν σημαντικά στην αναγνώριση της Δημιουργικής Γραφής, ως επιστημονικού πεδίου στην ακαδημαϊκή κοινότητα και έδωσαν την ευκαιρία σε πολλούς επιστήμονες να εκθέσουν το έργο τους (εκπαιδευτικοί που την εντάσσουν στα μαθήματά τους, κριτικοί και αναλυτές, συγγραφείς κ.ά.).
Ο ρόλος τους ήταν ιδιαίτερα σημαντικός για την προβολή της Δημιουργικής Γραφής και την ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των προσκεκλημένων.
Σε αυτά τα συνέδρια έχουν κατατεθεί περισσότερες από 1000 εισηγήσεις (στα πρακτικά, τηρώντας τις διεθνείς
προδιαγραφές για τα ακαδημαϊκά άρθρα, όπως "τυφλή" εξέταση και μεθοδολογία), μελέτες και έρευνες που ήδη αξιοποιούνται σε πολύ μεγάλη κλίμακα από επιστήμονες διαφόρων πεδίων.
Μέχρι σήμερα έχουν υλοποιηθεί 6 συνέδρια με σημαντικές διεθνείς συμμετοχές ακαδημαϊκών από τον χώρο της Δημιουργικής Γραφής και συγγραφέων.
Σημαντικοί/ές ομιλητές και ομιλήτριες με αναγνωρισμένη διεθνή ακαδημαϊκή και συγγραφική καριέρα έκαναν διαλέξεις και εργαστήρια, όπως ο AndrewCowan (Καθηγητής Δημιουργικής Γραφής του EastAnglia), ο Harper Graeme (Πρύτανης του Oakland University), ο Melrose Andrew (Καθηγητής παιδικής Γραφής της Σχολής Τεχνών του Πανεπιστημίου του Winchester), ο Tasçiyan Alin (Πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης FIPRESC), η Van Steen Gonda (Καθηγήτρια Νεοελληνικής και ΒυζαντινήςΙστορίας, Γλώσσας και Λογοτεχνίας στο King’s College of London), ο Marshall Moore (συγγραφέα και Λέκτορας του Lingnan University), ο Paul Muldoon(βραβευμένος ποιητής), κ.ά.
Λιλικα Αρνακη : Σε ποιους μπορεί να φανεί χρήσιμο ένα σεμινάριο ή και ένα μεταπτυχιακό περί Δημιουργικής Γραφής;
Υπάρχουν ειδικότητες για τις οποίες, κατά την άποψή σας, η απόκτηση μιας τέτοιας δεξιότητας είναι «εκ των ων ουκ άνευ»;
Τριανταφυλλος Κωτοπουλος Ένα σεμινάριο μπορεί να φανεί χρήσιμο σε όλους/ες όσους/ες ασχολούνται με τη
λογοτεχνία, τη συγγραφή σεναρίου, την επιμέλεια κειμένου κτλ.
Η Δημιουργική Γραφή είναι ένας άλλος τρόπος, βιωματικός και δημιουργικός, για να προσεγγίσουμε το λογοτεχνικό φαινόμενο.
Έτσι, λάτρεις της λογοτεχνίας, εκπαιδευτικοί που θέλουν να φέρουν πιο κοντά τα παιδιά στη μελέτη της λογοτεχνίας με έναν διαφορετικό και πιο ευχάριστο τρόπο, και δόκιμοι ή άγουροι συγγραφείς.
Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι ακόμα και βραβευμένοι συγγραφείς στράφηκαν στην ακαδημαϊκή μελέτη της Δημιουργικής Γραφής προκειμένου να βελτιωθούν (όπως ο νομπελίστας Ισιγούρο, ή ο διδάκτωρ Γιώργος Παναγιωτίδης Σοφία Κολοτούρου.
Να σημειώσουμε εδώ ότι πολλοί/ές δικοί/ές απόφοιτοι/ες τιμήθηκαν με πολύ σημαντικά βραβεία –έχουμε 3 πρώτα κρατικά τα τελευταία μόνο 5 χρόνια!
Το δημιουργικό εργαστήριο έχει βάθος χιλιάδων ετών (από τις συντεχνίες των αοιδών/ραψωδών και την Ποιητική του Αριστοτέλη μέχρι τις ομάδες μελέτης του 19 ου αιώνα).
Το εργαστήριο έρχεται να αντικαταστήσει τις λογοτεχνικές λέσχες προηγούμενων δεκαετιών και τις λογοτεχνικές λέσχες, προσφέροντας έναν τόπο συνάντησης κι ανταλλαγής απόψεων μεταξύ δόκιμων συγγραφέων.
Δίνει την ευκαιρία σε δόκιμους συγγραφείς να συναντηθούν με αναγνωρισμένους δημιουργούς.
Λιλικα Αρνακη : Ως ειδικός σε τι επίπεδο θα λέγατε ότι βρισκόμαστε στην Ελλάδα από πλευράς Δημιουργικής Γραφής; και με ποιους τρόπους θα μπορούσε κανείς να βελτιώσει το γράψιμό του, μέσα από τα συγκεκριμένα σεμινάρια Δημιουργικής Γραφής;
Τριανταφυλλος Κωτοπουλος Σήμερα σε ακαδημαϊκό επίπεδο είμαστε σε υψηλότατο επίπεδο και αποδεικνύεται τόσο από τις διακρίσεις τελειοφοίτων και αποφοίτων μας, επιτρέψτε μου να μην αναφέρω ονόματα, γιατί είναι πάρα πολλά, όσο και από τις προσκλήσεις που λαμβάνουμε για συνέδρια και το υψηλό επίπεδο των διδακτόρων μας (με συμμετοχές σε συνέδρια στο εξωτερικό ή δημοσιεύσεις σε διεθνή περιοδικά).
Ανάλογη εικόνα έχω και ένα σημαντικό ποσοστό ιδιωτικών εργαστηρίων, αλλά όχι για όλα.
Δεν αρκεί η επιθυμία και η συγγραφική δεινότητα ενός/μίας δασκάλου/ας δημιουργικής γραφής. Κι εδώ, πρέπει να τονίσουμε την ανάγκη διερεύνησης του εργαστηρίου που θα παρακολουθήσει κάποιος/α.
Έχει σημασία να υιοθετούνται τα ακαδημαϊκά κριτήρια της Δημιουργικής Γραφής και να γίνεται με γνώμονα τον συμμετέχοντα/τη συμμετέχουσα. Δυστυχώς, έχουμε συναντήσει πολλά εργαστήρια όπου δεν ακολουθούνται βασικές αξίες της Δημιουργικής Γραφής και ουσιαστικά δίνουν τροφή σε όσους ακόμα πιστεύουν στη «θεία έμπνευση», μια ιδέα του 19 ου αιώνα.
5.Ουσιαστικά το τμήμα δημιουργικής γραφής είναι το μοναδικό στην Ελλάδα στο πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Πως οραματίζεστε ο ίδιος τα επόμενα χρόνια;
Τριανταφυλλος Κωτοπουλος Το Μεταπτυχιακό μας έχει βγάλει σημαντικούς/ές συγγραφείς, μελετητές/τριες και κριτικούς. Αυτό που θεωρώ ότι λείπει ακόμα είναι η δημιουργία ενός Προπτυχιακού Τμήματος, στη λογική των Σχολών Καλών Τεχνών με διάφορες κατευθύνσεις.
Αν και στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα έχουμε εκτός από την εκπαίδευση και τη συγγραφή και τις κατευθύνσεις της ποντιακής λογοτεχνίας (και άλλων διαλέκτων) και του κινηματογραφικού σεναρίου, ένα προπτυχιακό πρόγραμμα θα έδινε νέα ώθηση στην ήδη δυναμική πορεία της Δημιουργικής Γραφής στην Ελλάδα.
Ένα νεανικό" μου όνειρο ήταν η εισαγωγή της στην εκπαίδευση, κάτι έχει ήδη κατακτηθεί.
Μέσα από τα συνέδρια και τις αγωνίες πολλών εκπαιδευτικών να φέρουν μία άλλη διδακτική διάσταση στη μελέτη της λογοτεχνίας (εξού και η σχετική κατεύθυνση), ήδη η δημιουργική γραφή αποτελεί μέρος της παιδευτικής
διαδικασίας και πράξης.
Στα Νέα Προγράμματα Σπουδών (2021) όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων, και σε πάρα πολλά μαθήματα (γλώσσα, μαθηματικά, ιστορία κτλ.) εκτός της λογοτεχνίας, αξιοποιείται συστηματικά.
Στη Λογοτεχνία του Γυμνασίου (επόπτρια – συγγραφέας η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ Καλογήρου Τζίνα) και του Λυκείου (επόπτης – συγγραφέας ο υποφαινόμενος) η δημιουργική γραφή έχει ενταθεί επίσημα ως μια μεγάλη καινοτομία στη διδακτική της διδασκαλίας της λογοτεχνίας.
Λιλικα Αρνακη : Τι θεωρείται ότι λείπει περισσότερο από τις σύγχρονες κοινωνίες;
Τριανταφυλλος Κωτοπουλος Η ενσυναίσθηση και η αγάπη για τη δημιουργία. Έχουμε υποκύψει στη λογική της προετοιμασίας της άσκησης ενός επαγγέλματος και έχουμε παραμερίσει κάθε καλλιτεχνική ενασχόληση των μαθητών/τριών μας στα πιο ωραία τους χρόνια.
Στην ενήλική μας ζωή, επιτρέψτε μου μια αδόκιμη έκφραση, έχουν χαθεί στον κυνισμό.
Ο εξουσιαστικός λόγος καλλιεργεί έμμεσα την αδιαφορία για τον Άλλο. Αυτό συνδέεται με την επιστροφή σε βαθιά συντηρητικές θέσεις, όπως η επαναφορά της συζήτησης για την άμβλωση και ο έλεγχος του γυναικείου σώματος, ο εθνικισμός και ο ρατσισμός.
Και όπλο απέναντι σε αυτά είναι η λογοτεχνία.
Λιλικα Αρνακη : Μπορεί η λογοτεχνία να μεταμορφώσει τους ανθρώπους;
Τριανταφυλλος Κωτοπουλος Η λογοτεχνία (είτε απλώς διαβάζουμε, είτε μελετάμε είτε γράφουμε) είναι ένα
ισχυρό μάχιμο σώμα κατά της αδιαφορίας. Μάς δείχνει πώς ζουν οι άλλοι, πώς σκέφτονται.
Μας επιτρέπει να γνωρίζουμε χιλιάδες άλλους ανθρώπους και προσωπικότητες, που δεν προλαβαίνουμε να συναντήσουμε στον πραγματικό κόσμο, αλλά και τόσους άλλους που έζησαν πολύ πριν από εμάς και όμως
συγκροτούν μαζί μας μια παγκόσμια αναγνωστική κοινότητα που μοιραζόμαστε τόσα πολλά.
Για αυτό και θεωρώ σημαντική την παρουσία της στο ελληνικό σχολείο.
Αρκεί, βέβαια, αυτό να γίνεται με γνώμονα της καλλιτεχνικής της φύσης, κι όχι ως ένα στείρο διδακτικό αντικείμενο που διδάσκει γλωσσικούς κανόνες και «χρηστά ήθη».
Για τους ίδιους λόγους και υπερασπίζομαι το εργαστήρι, ως μια άλλη προσέγγιση της λογοτεχνίας για τους ενήλικες.
Λιλικα Αρνακη : Το 5 ο Διεθνές Συνέδριο «Δημιουργικής Γραφής» στο Παλέρμο, ένα τόσο σημαντικό συνέδριο, συνδιοργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Πανεπιστήμιο του Παλέρμο.
Οι συνεργασίες και οι «παρέες» μπορούν να δράσουν πιο αποτελεσματικά και να σηματοδοτήσουν μια νέα εποχή και για τα δικά μας εκπαιδευτικά ιδρύματα, αναφέρομαι πάντοτε στις ανθρωπιστικές επιστήμες;
Τριανταφυλλος Κωτοπουλος Στα διεθνή ακαδημαϊκά πράγματα οι συνεργασίες μεταξύ πανεπιστημίων είναι
διαδεδομένες, αν και περιορισμένες στην ελληνική ακαδημαϊκή κοινότητα.
Εμείς τολμήσαμε ακόμα μία φορά, φέρνοντας κοντά διαφορετικές Σχολές και επιστημονικά πεδία, μέσα από την κοινή διοργάνωση ενός συνεδρίου στο εξωτερικό.
Ήρθαμε ακόμα πιο κοντά με το ΕΚΠΑ και το Πανεπιστήμιο του Παλέρμο και επισημοποιήσαμε συνεργασίες που είχαν ξεκινήσει στο παρελθόν με επισκέψεις στο Μεταπτυχιακό μας (όπως της καθ. Καλογήρου του ΕΚΠΑ) και με
διαλέξεις ή επισκέψεις καθηγητών από την Ιταλία (όπως η Maria Caracaousi).
Στο δε 6ο συνέδριο (στην Κοζάνη στη έδρα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας), συνεργαστήκαμε και πάλι με το ΕΚΠΑ, αλλά και με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου.
Είχαμε επίσης σημαντικές παρουσίες και ενδιαφέρουσες συζητήσεις με εκατοντάδες εισηγήσεις σε ένα πολύ πλούσιο πρόγραμμα. Θα ξεχωρίσω τις διαλέξειςτων Lars Gustaf Andersson (Καθηγητή Κινηματογράφου Λογοτεχνίας και Ποιητή από τη Σουηδία) της Svetlana Kalezić-Radonjić (Επίκουρης Καθηγήτριας Λογοτεχνίας και Ποιήτριας από το Μαυροβούνιο), του ακαδημαϊκού Κωνσταντίνου Φωτιάδη και του σκηνοθέτη και σεναριογράφου, Κώστα Χαραλάμπους.
Λιλικα Αρνακη : Το πρώτο International Performance Poetry Biennial Symposium- Festival είναι γεγονός και μάλιστα εξαιρετικά επιτυχημένο. Το PerPoSF ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία τον Δεκέμβριο 2024 στηΘεσσαλονίκη.
Τριανταφυλλος Κωτοπουλος Ως Πρόεδρος και Επιστημονικά Υπεύθυνος ορισμένων από τα σημαντικότερα Φεστιβάλ Ποίησης στην Ελλάδα, αναγνωρίζω τη σημασία της υποστήριξης νέων και καινοτόμων ιδεών.
Στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών που συντονίζουμε, ενθαρρύνουμε τέτοιες πρωτοβουλίες, δίνοντας στους νέους δημιουργούς την ευκαιρία να διερευνήσουν τα όρια της τέχνης τους.
Μέσα από τη συμμετοχή της Γεωργίας Βεληβασάκη σε φεστιβάλ που διοργανώσαμε, θεωρώ ότι άρχισε να διαμορφώνεται η σύλληψη της Επιτελεστικής Ποίησης ως καλλιτεχνικού εγχειρήματος.
Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι αυτή η ιδέα δεν έμεινε θεωρητική, αλλά πήρε σάρκα και οστά μέσα από τη διοργάνωση ενός Διεθνούς Συμποσίου- Φεστιβάλ Επιτελεστικής Ποίησης.
Πρόκειται για μια καινοτόμο πρωτοβουλία που ανέδειξε την επιτελεστική τέχνη ως γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ διαφορετικών πολιτισμών και καλλιτεχνικών εκφράσεων.
Η ανταπόκριση στο Συμπόσιο-Φεστιβάλ στη Θεσσαλονίκη υπήρξε εξαιρετικά θερμή.
Περισσότεροι από εκατό ποιητές και ποιήτριες από την Ελλάδα και το εξωτερικό συμμετείχαν, συνδιαμορφώνοντας έναν ζωντανό διάλογο σχετικά με τη σχέση της ποίησης με την performance. Αυτό που μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση ήταν η ενσωμάτωση της Επιτελεστικής Ποίησης στην εκπαιδευτική διαδικασία, μια διάσταση που ανοίγει νέες προοπτικές στην αισθητική καλλιέργεια και τη δημιουργική έκφραση.
Το κοινό δεν περιορίστηκε στον ρόλο του παρατηρητή, αλλά συμμετείχε ενεργά, βιώνοντας από κοντά δυνατές, ζωντανές καλλιτεχνικές δράσεις.
Οι στιγμές που ξεχωρίζω είναι εκείνες όπου η τέχνη και το κοινό συναντήθηκαν σε ένα συγκινησιακό αποκορύφωμα, αποδεικνύοντας τη μετασχηματιστική δύναμη της τέχνης.
Είμαι βέβαιος ότι αυτή η εμπειρία σηματοδοτεί την απαρχή πολλών ακόμη καινοτόμων δράσεων στο μέλλον.
Λιλικα Αρνακη : .Σε μία κοινωνία που δοκιμάζεται ποιος θεωρείτε ότι πρέπει να είναι ο ρόλος των πνευματικών ανθρώπων σήμερα;
Πολλοί θεωρούν ότι οι πνευματικοί άνθρωποι έχουν σωπάσει τα τελευταία χρόνια συμφωνείτε;
Τριανταφυλλος Κωτοπουλος Ο πνευματικός άνθρωπος είναι ένας δημόσιος διανοούμενος. Οφείλει να καλλιεργεί την κριτική αντίληψη στο κοινό και προβάλλει σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα, τολμώντας να συγκρουστεί με κατεστημένες απόψεις και κομματικές γραμμές.
Αυτό δεν συμβαίνει σήμερα, αλλά ανοίγουμε μια άλλη μεγάλη συζήτηση περί των influencer ή ορισμένων κλόουν του διαδικτύου…
Λιλικα Αρνακη : Ολοκληρώνοντας ποιοι συγγραφείς σας εξέλιξαν;
Τριανταφυλλος Κωτοπουλος Είναι πολλοί και πολλές και δεν θέλω να αδικήσω ανθρώπους και δημιουργούς που αγάπησα.
Σίγουρα όμως ο πεζογράφος Νίκος Μπακόλας είναι ο αγαπημένος μου και το έργο του με επηρέασε βαθιά.
Λιλικα Αρνακη : Ευχαριστώ απο καρδίας που διαθέσατε τον πολιτικό χρονο σας
«Το μεγάλο ποίημα»: (Στον Γιώργο Κορδομενίδη)
Γνωρίζεις πλέον πως το μεγάλο έργο είναι ένα αλλά
δύο φορές είναι που στέκεσαι να ιστορήσεις, αυτή τη μεταδοτική ιστορία, μπρος στην πύλη του Θεού
θα μιλήσει κι αυτός όταν έρθει η ώρα, όχι διαμεσολαβητές και θαύματα,
κι ούτε που θυμάσαι πώς ήταν πριν -μία γέννα ασυγκράτητη (εδώ το υποπτεύομαι τελειώνουν οι ερημιές) – ούτε πώς θα είναι μετά -ένας ακέραιος θάνατος (να είσαι χωρίς να υπάρχεις)
Το γράφεις διαρκώς το μεγάλο ποίημα, παρέα με τις μικρές λαμπηδόνες -μάρτυρας στο μεσοδιάστημα που αναγγέλλει τον χρόνο- εσύ τη μέρα, αυτές τη νύχτα που κουράζεσαι
Σειρά με τη σειρά, παράγραφο με την παράγραφο, κεφαλαίο με κεφαλαίο, βιβλίο με το βιβλίο, όλη σου η ζωή ο θεμέλιος λίθος τους, η απόφαση να σε συναντήσω
Τα χέρια που σε κρατάνε στην πορεία, οι ματιές των συνοδοιπόρων που σε ξάναψαν, οι στάσεις τους που σε πίκραναν, οι λέξεις και οι αράδες που σε λύτρωσαν, όσα τους έμαθες και σου έμαθαν
Όλα μαζί κι αυτά, δεδομένα και ασταθή, σου υπαγορεύουν μεγάλα όνειρα
την επανάσταση αντί του αμαρτήματος της φλυαρίας, τη φυσική παρουσία όχι το αρνητικό της ύπαρξής μας ή καλύτερα πλέον την ψηφιοποιημένη εκδοχή του
Κι οι αγκαλιές, τα φιλιά, οι σπασμοί απλώς υπογραμμίζουν, αλλά σε καμία περίπτωση δεν σου χαρίζουν ούτε ένα λεπτό παραπάνω, κι ας είσαι ο πλάστης του κειμένου που τα ανέδειξαν […]
Τριανταφυλλιές, τριανταφυλλιές
και στο βάθος φοίνικες
παραλία
φωνές παιδιών
ΗλιοΒασίληδες
Μου απαγορεύτηκε να γράφω ως πανεπιστημιακός
Αργότερα και να διαβάζω
Μόνο θεωρίες, τυπικά δωμάτια
-επιστήμονας βλέπεις έγινα απ’ τον πατέρα,
η ανάγκη να συνεχίζω ήταν δική του-
Αναγκάστηκα να προδώσω πολλά
που ψάχνω τώρα ν’ αναστήσω
Κι ήρθα να πάρω τη σειρά μου ανάμεσά σας
-το να γυρίζω προς τα πίσω ήταν της μητέρας,
απ’ αυτήν έγινα ποιητής
η σκιά τους μ εθρεψε-
αφού δεν μπόρεσα
να ζήσω με τους ανθρώπους,
δίπλα δίπλα με τα «Φώτα»
Με σεβασμό μα και θράσος
επιβιβάζομαι, σχεδόν πάντα, όταν οι άλλοι κατεβαίνουν.
Ακρως εντυπωσιακό το βιογραφικό του.
Ο Κωτόπουλος Η. Τριαντάφυλλος είναι Επίκουρος Καθηγητής «Δημιουργικής Γραφής και Νεοελληνικής Λογοτεχνίας» και Επιστημονικά Υπεύθυνος του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών «Δημιουργική Γραφή» του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Είναι πτυχιούχος και διδάκτορας νέας ελληνικής φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Το συγγραφικό του έργο και τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα αφορούν τη μελέτη και τη διδακτική της Δημιουργικής Γραφής, της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και της Θεωρίας της Λογοτεχνίας.Στο ενεργητικό του συμπεριλαμβάνονται ακόμη πέντε (5) ποιητικές συλλογές, οκτώ (8) επιστημονικά συγγράμματα: Η Θεσσαλονίκη στο έργο των Θεσσαλονικέων πεζογράφων (Κώδικας 2006, Επίκεντρο 2013), Σκηνικό – Χαρακτήρες – Πλοκή (Ίων 2011), Τα Ετεροθαλή. Μελέτες για την Παιδική, τη Νεανική και τη Λογοτεχνία για Ενήλικες (Ίων 2012), Η Δημιουργική Γραφή στο Νηπιαγωγείο (Επίκεντρο 2013), Προσαρμογές των Αναλυτικών Προγραμμάτων για το μάθημα της Γλώσσας στο Γυμνάσιο. Διαθεματικό πλαίσιο και σχέδια διδασκαλίας. Τόμος Α΄. Υποστηρικτικό υλικό. Τόμος Β΄ (ΥΠΕΠΘ-Π.Ι. 2008). Περισσότερα από εκατό (100) άρθρα του έχουν συμπεριληφθεί σε συλλογικούς τόμους, ελληνικά και ξένα επιστημονικά περιοδικά και πρακτικά διεθνών συνεδρίων.Εχει συμμετασχει σε πολλα ερευνητικά προγράμματα,ενώ ο Μάκης Βλάσσης, η Ιωάννα Γουδέλη και ο Ανδρέας Καλογεράς έχουν μελοποιήσει ποιήματά του στο δίσκο της Ιωάννας Βλάχου «Γραφή Καθαρή».
Ο Τριαντάφυλλος Κωτόπουλος έχει οργανώσει, επιμεληθεί επιστημονικά και παρουσιάσει δύο (2) τηλεοπτικές εκπομπές για την τέχνη της συγγραφής: «Δίγαμμα» στην ΕΡΤ3 (2016-2017, 18 επεισόδια) και «Γραφή Καθαρή» στην ΕΡΤ2 (2019, 12 επεισόδια).
Είναι μέλος πολιτιστικών φορέων και διεθνών εταιρειών, επιστημονικός υπεύθυνος του Patras World Poetry Festival και της ιστοσελίδας Culture Book, πρόεδρος της επιτροπής βραβείων ποίησης «Jean Moreas», υπεύθυνος για την έκδοση του ηλεκτρονικού περιοδικού ΛΕΞΗ tanil. Προκρίνει όμως, ανεπιφύλακτα, όλων τη συμμετοχή του ως ιδρυτικό μέλος στην πολιτιστική ομάδα του Πανελληνίου Συλλόγου Παραπληγικών – παράρτημα βόρειας Ελλάδας.