ΓΟΡΤΥΝΑ ΚΡΗΤΗΣ – ΠΕΡΣΕΦΟΝΗ/ΙΣΙΔΑ με ΠΛΟΥΤΩΝΑ/ΣΑΡΑΠΗ
Απο την Μιράντα Σκηνίτη
ΓΟΡΤΥΝΑ ΚΡΗΤΗΣ – ΠΕΡΣΕΦΟΝΗ/ΙΣΙΔΑ με ΠΛΟΥΤΩΝΑ/ΣΑΡΑΠΗ
(Ρωμαϊκής εποχής μέσα (2 ου μ.Χ.)
Το επιβλητικό σύνταγμα των μαρμάρινων αγαλμάτων που απεικονίζει την Περσεφόνη-Ίσιδα μαζί με τον Πλούτωνα-Σάραπη συντροφευμένοι από τον τρικέφαλο Κέρβερο, φύλακα/φρουρό του Κάτω Κόσμου, βρέθηκαν στην Γόρτυνα της Κρήτης και εκτίθενται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου.
Ήταν στημένα στο Ιερό των Αιγυπτιακών θεοτήτων της Γόρτυνας, και φιλοτεχνήθηκαν στην διάρκεια της Ρωμαϊκής επικυριαρχίας περί τα μέσα του (2 ου μ.Χ.) αιώνα. Ήδη από την Ελληνιστική περίοδο το ζεύγος Ίσιδας και Σάραπη λατρεύονταν στον αρχαίο Ελληνικό κόσμο της Μακεδονικής αυτοκρατορίας ως θεότητες του Άδη, παρέα με τον Κέρβερο.



Ο συγκερασμός και η συγχώνευση στοιχείων διαφορετικών θρησκειών υπήρξε συνήθης πρακτική στα Ελληνιστικά και Ρωμαϊκά χρόνια , που ξεκίνησε με την φιλοσοφική προτροπή που επεδίωκε ο Μέγας Αλέξανδρος από τους υπηκόους του, ως συνέπεια της μεταναστευτικής κίνησης πληθυσμών με όρους γαλήνης και ασφάλειας ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση, καθώς επέκτεινε σταδιακά τα γεωγραφικά σύνορα των κατακτήσεών του.
Η Περσεφόνη-Ίσιδα εν προκειμένω έχει καλυμμένη την κεφαλή της με μαντήλα μέ κρόσια, και φέρει τα χαρακτηριστικά σύμβολα πάνω από το μέτωπό της, την ημισέληνο, τον ηλιακό δίσκο, και το φίδι (ουραίο).

Κρατά σείστρο στο δεξί χέρι, Αιγυπτιακό μουσικό όργανο γνωστό και στην Κρήτη από την προϊστορία, και με το αριστερό έναν κάδο καθώς διακρίνουμε τις λαβές.
Ο Πλούτωνας -Σάραπις φοράει στο κεφάλι το «μόδιο», το σκεύος εκείνο για την μέτρηση των σιτηρών, και κρατάει τα χαλινάρια του Κέρβερου. Ο δε Κέρβερος παρά πόδας αποδίδεται με όλον τον ωμό ρεαλισμό στην τέχνη της εποχής.
Η αλήθεια της ομογενοποίησης του λατρευτικού τυπικού γίνεται σαφής με την εικόνα των αγαλμάτων από την Γόρτυνα!
ΠΗΓΗ:
Από το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου
ΦΩΤΟ:
Yannis Chatzidimitriou
Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί αφου εγκριθεί πρώτα απο τον διαχειριστή για την αποφυγή υβριστικού η προσβλητικού περιεχομένου.
