Ο ΒΟΙΩΤΙΚΟΣ ΚΟΥΡΟΣ ΤΟΥ ΜΑΝΤΙΚΛΟΥ
Απο την Μιράντα Σκηνίτη – Διπλωματούχος Ξεναγος
Το αριστουργηματικό ορειχάλκινο μασίφ αγαλμάτιο από το Μουσείο Τέχνης στην Βοστώνη των Η.Π.Α., είναι ένα θαύμα τεχνικής και συναισθημάτων σε παγκόσμια κλίμακα, της μεταβατικής περιόδου από την Δαιδαλική τέχνη προς την Ανατολίζουσα των αρχών του (7 ου π.Χ. αιώνα).
Ο Κούρος βρέθηκε στην Βοιωτική Θήβα, έχει ύψος (20,3 εκ.) με σχηματοποιημένα αρχαϊκά χαρακτηριστικά, είναι γυμνός και καλογυμνασμένος, με ατρόμητη ψυχή και στιβαρή θέληση, και με προτεταμένο το αριστερό χέρι έτοιμος να πλήξει (τον εχθρό) με την πυγμή των όπλων του (πιθανώς βάσταγε τόξο).


Η «θεϊκή» δύναμη που τον διέπει και η πλαστική ένταση ζωηρά αισθητή, επιτυγχάνεται με την «τμήση» του έργου τέχνης : σφοδρότητα της κίνησης από την μέση και πάνω, του στέρνου , των άνω άκρων, του ψηλού λαιμού και της κεφαλής, εν αντιθέσει από την ζώνη και κάτω με την έλλειψη λεκάνης, με την ακίνητη περιοχή
των ατρακτοειδών μηρών του, και τα μακριά αναλογικά σκέλη του, που παραπέμπουν σε ακλόνητη στάση/θέση.


Ο τονισμός επιτείνεται με την αύλακα της σπονδυλικής στήλης βαθιά χαραγμένης στο μέταλλο. Τα ορθάνοιχτα μάτια του ήταν ένθετα από πολύτιμες ύλες, μη σωζόμενα.
Ο λόγος της δημιουργίας του Κούρου ήταν τελετουργικός, και σκόπευε στην ανταπόδοση τιμών με την μορφή υλικής σπονδής προς τον θεό Απόλλωνα, όπως συνάγεται από την επιγραφή σε ποιητικό δίστιχο, χαραγμένο βουστροφηδόν κατακόρυφα στους μηρούς του αγαλμάτιου, που μας πληροφορεί για τα εξής : «Ο Μάντικλος με ανέθεσε στον εκηβόλο αργυροτοξευτή Απόλλωνα (στον ένα μηρό), κι εσύ Φοίβο δωσ´του ευχάριστη ανταμοιβή (στον άλλο μηρό)».
Έχουμε αναφορά στο έθιμο της Δεκάτης με την προσφορά, δηλαδή την διάθεση του 1/10 από το ετήσιο εισόδημα στους θεούς, με την μορφή ενός πολύτιμου αναθήματος (όπως ο εν λόγω κούρος), με σκοπό να κατευναστεί ο ενδεχόμενος φόβος απέναντι σε πιθανές αρνητικές διαθέσεις του τιμώμενου θεού.


Άρα γνωρίζουμε δια της επιγραφής, τον αναθέτη, τον αποδέκτη, και τους λόγους της ανάθεσης.
Η κινηματική σπουδή πάνω στο έργο του άγνωστου Βοιωτού χυτευτή, που χρονολογείται στο (700-675 π.Χ.), τον καθιστά ιδιοφυΐα στην καλλιτεχνική εκτέλεση του Κούρου του Μάντικλου στην παγκόσμια ιστορία της τέχνης!
Πηγή:
Από το Μουσείο Τέχνης στην Βοστώνη, Η.Π.Α.
Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί αφου εγκριθεί πρώτα απο τον διαχειριστή για την αποφυγή υβριστικού η προσβλητικού περιεχομένου.
