Το vima365.gr είναι μια έντιμη προσπάθεια, ανιδιοτελής, που αξίζει την στήριξή σας.Απλά γαρ εστί της αλήθειας επη

Η ΕΛΕΥΣΙΝΙΑ «ΚΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΚΟΡΗ»

Απο την Μιράντα Σκηνίτη

Δύο επιβλητικές «Κιστοφόρες Κόρες» στόλιζαν και στήριζαν εκατέρωθεν τα μικρά Προπύλαια του Ιερού της Δήμητρας στο Θριάσσιο πεδίο στην Ελευσίνα, φιλοτεχνημένα τον (1 ο π.Χ. αιώνα) στο πνεύμα, και με την αρχιτεκτονική έμπνευση των Καρυατίδων στο Ερέχθειο της Ακροπολεως των Αθηνών.
Από τα δίδυμα αυτά αγάλματα υπερφυσικού μεγέθους, το με πρώτο εντοπίστηκε το 1801 όταν η χώρα ήταν κάτω από τον οθωμανικό ζυγό, με φθαρμένο ολόκληρο το πρόσωπό της.
Η κλοπή του περικαλλούς αυτού γλυπτού από μάρμαρο Πεντέλης, και η μεταφορά του στην Αγγλία την ίδια περίοδο που ο Ελγιν αποξήλωνε την Καρυάτιδα από το Ερέχθειο, μας περιγράφεται από τον Έντουαρτ Κλάρκ στο σπάνιο βιβλίο που συνέγραψε και κυκλοφόρησε λίγα χρόνια αργότερα.
Το περίφημο άγαλμα κατέληξε στο Fitzwilliam Museum του Πανεπιστημίου του Cambridge, και μάλιστα η σύγκλητος του απένειμε το βραβείο «Doctor of Laws» για την αρπαγή, και σαν να μην έφτανε αυτό, χάραξαν το όνομά του Edward Clarke στην βάση του αρχαίου γλυπτού. Αρχαιολογικός νόμος για την προστασία των αρχαιοτήτων δεν υπήρχε τον καιρό εκείνο.
Ενα αρχαιολογικό ντοκυμαντέρ της Ελένης Στούπου – Κατσαμούρη με τίτλο «Το παράξενο πεπρωμένο της αρπαγείσας Κόρης», κέρδισε το βραβείο στο Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαιολογικών Ταινιών της Αμιένης το έτος 2010, διαρκείας οκτώ ( λεπτών, βασισμένο στο βιβλίο του Εd.Clarke και άλλες πηγές, με αποκορύφωμα τη βύθιση του πλοίου κατά την μεταφορά, και την κοστοβόρα ανέλκυσή του από την θάλασσα έως ότου προσεγγίσει το Ηνωμένο Βασίλειο. Βίοι παράλληλοι με τα μάρμαρα του Παρθενώνα ….
Το δεύτερο άγαλμα που κοσμεί το Αρχαιολογικό Μουσείο Ελευσίνας , βρέθηκε αρκετά αργότερα κατα τις ανασκαφές του έτους 1892, με σωζόμενη μόνον την κεφαλή, το πρόσωπο, και το άνω τμήμα του κορμού σχεδόν σε άριστη κατάσταση.
Αυτή η λυγερόκορμη Κόρη έχει ύψος (1,96 μ.), πλάτος (1,50 μ.), και φέρει επι της κεφαλής την «κίστη», ένα ευμεγέθες κιβώτιο κυλινδρικού σχήματος, που χρησίμευε για την φύλαξη σπόρων και αρτοσκευασμάτων (άλφια/μπισκότα) από δημητριακά.
Το ισορροπεί χωρίς κράτημα, όπως οι κιστοφόροι γυναίκες στις εορτές των Ελευσινίων Μυστηρίων, και με τον ίδιο τρόπο της….ξενιτεμένης αδελφή της.
Η κίστης είναι διακοσμημένη με άνθη ροδιάς σε ρόδακες σχηματοποιημένους, με στάχυα και φύλλα καλαμποκιού, παπαρούνες, και κέρνους. Φοράει αχειρίδωτο χιτώνα με γοργόνειο στο στήθος, και περίζωμα που αντιπροσωπεύει τον Βάκχο με φύλλα μυρτιάς δεμένα με μάλλινα νήματα.
Με την στάση της στα μικρά Προπύλαια προμηνύει την αποθέωση της Δήμητρας, θεάς της γεωργίας, των καλλιεργειών της γης, και της σοδειάς των δημητριακών, ένας χειροπιαστός ύμνος στην ομορφιά και τον διατροφικό πλούτο!
ΠΗΓΗ:
Από το Αρχαιολογικό Μουσείο Ελευσίνας
Αρχαιολόγος Καλλιόπη Παπαγγελή

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί αφου εγκριθεί πρώτα απο τον διαχειριστή για την αποφυγή υβριστικού η προσβλητικού περιεχομένου.

Με Μια Ματιά