Το 1821 και οι ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΑΡΕΤΕΣ Το βιβλίο του Λ. Μαργαρίτη.
Γράφει ο Φώτης Δημητρόπουλος, Φιλόλογος – Πατρα
Πολυγραφότατος Λεωνίδας Μαργαρίτης (Επίτιμος Δικηγόρος – Πρόεδρος της Εταιρείας Λογοτεχνών Νοτιοδυτικής Ελλάδος) στον δοκιμιακό και ποιητικό λόγο κυρίως, παρουσίασε πρόσφατα τη σύνοψη οκτώ ιστοριογραφικών κειμένων του με τον τίτλο «Τρόπαιο Αρετών Ιερού Αγώνος – 1821».
Πρόκειται για έναν καλαίσθητο τόμο 240 σελίδων που εξέδωσε η Ανώτατη Συνομοσπονδία Πολυτέκνων Ελλάδος, της οποίας είναι και αντιπρόεδρος ο συγγραφέας.
Και παρόλον ότι τα κείμενα (πλην ενός) του βιβλίου αναφέρονται στην τοπική ιστορία Αχαΐας και Ηλείας, είναι ενδεικτικά της πανελλήνιας εξέλιξης των γεγονότων την περίοδο του Ιερού Αγώνος αφενός και αφετέρου έχουν αμφίδρομη σχέση με τη γενική ιστορία την οποία τροφοδοτούν και από την οποία τροφοδοτούνται με αποτέλεσμα να προκαλούν το ενδιαφέρον όχι μόνον για το αναγνωστικό κοινό της ευρύτερης περιοχής, αλλά για όλους εκείνους – Έλληνες και ξένους- οι οποίοι ενδιαφέρονται για την Ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης του 1821.

Και τούτο οφείλεται στο γεγονός ότι ο Λεωνίδας Μαργαρίτης επέλεξε τα κείμενά του με γνώμονα να αναδείξει τις αρετές του Ιερού Αγώνος.
Μάλιστα προσφυέστατα συνοψίζει και ως τίτλο του βιβλίου του με τη λέξη ΤΡΟΠΑΙΟ τις
όποιες αρετές αποπνέουν τα πρόσωπα των ηρώων που πρωταγωνίστησαν στον Εθνικοαπελευθερωτικό μας Αγώνα..
Και το ΤΡΟΠΑΙΟ δεν είναι απλώς μια αναμνηστική στήλη, ένα απλό μνημείο πεσόντων, είναι πολύ περισσότερο σύμβολο νίκης, νικηφόρου αγώνα για τηνΕλευθερία.
Και η Ελευθερία «θέλει αρετήν και τόλμην» για να θυμηθούμε και το μέγιστο Ανδρέα Κάλβο.
Και θα προσέξει ο αναγνώστης ότι η ενότητα τωνκειμένων είναι αυτές ακριβώς οι αρετές που προβάλλονται ως ΤΡΟΠΑΙΟ: Η τόλμη του Παπαφλέσσα στη «Σύναξη της Βοστίτσας», η ανδρεία του Παναγιώτη Καρατζά, η ανιδιοτέλεια του Προύχοντα Ιωάννη
Παπαδιαμαντόπουλου, η αγωνιστικότητα του Σισίνη, η προετοιμασία και η μυστικότητα των Φιλικών, η συμμετοχή όλων στις δαπάνες, η συνεργασία και η αλληλεγγύη, η απαιτούμενη σύνεση και διπλωματία που αρκετές φορές ήλθε σε αντιπαράθεση με την «τόλμη», και αναμφισβήτητα η φιλοπατρία καθώς και ο πόθος για την Ελευθερία όλων των Ελλήνων.
Αυτό είναι το ΤΡΟΠΑΙΟ ΤΩΝ ΑΡΕΤΩΝ.
Και νομίζω ότι το υπέρτατο χρέος του μεταγενέστερων μπροστά σε αυτό το ιερό ΤΡΟΠΑΙΟ των αρετών είναι η κατανόηση ότι οι ηθικές δυνάμεις ήσαν εκείνες με τις οποίες ήσαν οπλισμένοι εξαρχής οι μεγάλοι πρωταγωνιστές της ιστορίας, οι οποίοι παρόλες τις αδυναμίες τους εγωισμούς και τα λάθη τους (που δυστυχώς η μικρόνοια νεότερων μελετητών επιμένει να τονίζει) μεγαλούργησαν και θυσιάστηκαν για την ελευθερία της πατρίδας.
Αυτό το ΤΡΟΠΑΙΟ αρετών- όπως ταπεινά και με σεβασμό το παρουσιάζει ο Λεωνίδας Μαργαρίτης- ήταν η κινητήρια δύναμη του αγώνα που μετέτρεψε ένα πανηγύρι μεθυσμένων για ελευθερία σε έπος ηρώων που έβλεπαν «το τουφεκίδι και τη μάχη σαν μουσική».
Αυτό το ΤΡΟΠΑΙΟ ο συγγραφέας μας το προβάλλει ανάγλυφο όχι μόνο με την εξιστόρηση γεγονότων, αλλά και με την παρουσίαση τεκμηρίων που φανερώνουν ο Φιλελληνισμός, η Παιδεία και η Λογοτεχνία και όλα τα συμπληρώνει η παράθεση πλουσιότατου και σπάνιου φωτογραφικού υλικού.
Πιο αναλυτικά, τα δύο κείμενα «Φιλέλληνες λογοτέχνες στον Αγώνα του 1821» και «Μουσείο Ενθυμημάτων του Ξεσηκωμού», καθώς και όλο το έγχρωμο φωτογραφικό υλικό που περιλαμβάνουν είναι διαφωτιστικά για μιά πρώτη γνωριμία των νεότερων αναγνωστών με την προσφορά στην επανάσταση του κινήματος του Φιλελληνισμού και της λογοτεχνίας.
Ονόματα όπως του Λόρδου Βύρωνος του Βίκτωρος Ουγκώ του Φρειδερίκου Σίλλερ, του Φρ. Σατωβριάνδου, του Αλέξανδρου Πούσκιν, του Καρόλου Φωριέλ και πολλών άλλων γνωστών και αγνώστων που δημοσίευσαν ύμνους για την Ελλάδα και των οποίων αποσπάσματα αναφέρει ο συγγραφέας, εμπλουτίζουν το όλο περιεχόμενο του βιβλίου.
Αλλά και σε ολόκληρο το βιβλίο είναι εγκατεστημένα και δημοτικά τραγούδια με τα οποία ο ελληνικός λαός τραγούδησε τον αγώνα.
Και τέλος η εικονογράφηση καθιστά με ξεχωριστό τρόπο το βιβλίο όχι μόνο ευανάγνωστο, αλλά και αγαπητό και οικείο στον αναγνώστη.
Και τούτο γιατί κάθε εικόνα συνοδεύεται από διευκρινιστικά και συμπληρωματικά στο κείμενο σχόλια τα οποία είναι απαραίτητα για να προσεγγίσει πολύ καλύτερα ο
αναγνώστης, τον γραπτό λόγο του συγγραφέα.
Προσωπογραφίες πολεμιστών, τοπογραφίες και χάρτες, πολεμικές σκηνές, πίνακες ζωγραφικής, σημαίες, πιστόλες και σπάθες, εξώφυλλα βιβλίων της εποχής, χειρόγραφα, έγγραφα, παρτιτούρες μουσικής και τόσα άλλα φέρνουν τον αναγνώστη κοντά στα γεγονότα.
Μόνο την εικονογράφηση να κοιτάξει κανείς νομίζω ότι αμέσως έρχεται σε επαφή με τον αγώνα του ’21.
Και τούτο είναι επίτευγμα του βιβλίου του Λεωνίδα Μαργαρίτη.
(Σημ. Το δημοσίευμα είναι περίληψη από εισήγηση στην παρουσίαση του βιβλίου)
Φώτης Δημητρόπουλος για το vima365